Home

Back to Bach

tilbage

Click for high res (200dpi)
(Presse - klik for høj opløsning)

Den polske komponist Frederyk Chopin (1810-1839) var en af heltene i den romantiske vestlige musiktradition. Især hans enestående talent for at komponere - og udføre - musik for klaver er kendt og beundret, og har på mange måder påvirket musikelskere over hele verden.

Hans musik taler direkte fra et hjerte til en andet, fra den ene sjæl til hele menneskeheden.

Hans værker kommer til live gennem mange forskellige kunstnere. Fra de internationale superstar virtuoser til den nybagte musikstuderende, der lige er begyndt at lære hemmelighederne ved klaverspil.


Den nye  CD præsenterer Chopins musik i et meget specielt arrangement. Musikken bliver spillet af klaver og bas. En lyd, som Chopin selv sandsynligvis ikke engang har drømt om. Men det er en lyd og et musikalsk sprog, som er et barn af vor tid, - den kombinerer den "klassiske" tradition med den "jazz og improviserende" tradition på en ny måde. Kendte mesterværker bliver fornyet og bragt til live i en frisk og utraditionel form.
 

______________________________________________

JOHAN SEBASTIAN BACH - giganten blandt alle tiders komponister - har været rundt i alle hjørner af musikkens univers. Hans musik hører til det mest slidstærke i tonernes verden. Bachs musik er da også blevet arrangeret og opført for utallige forskellige instrumenter igennem årene. Mange musikere er blevet inspireret til at gå nye veje i udførelsen af Bachs musik, og nogen gange har Bach selv ikke været særlig præcis i angivelsen af, hvilke instrumenter, musikken var tænkt for. Resultatet har dog altid været, at beundringen for Bachs musikalske skaberkraft bestandig er vokset. Mange af Bachs værker har både en rytmisk og melodisk impuls, som i intensitet aldrig er overgået.

 

 

 

 

 


Ny CD med musik af Frederyk Chopin er udkommet på

 
GATEWAY

den kan købes HER

eller downloades HER
eller på Itunes HER


Lyt til en demo af Chopin HER


 

 CD'en "Back to Bach" udkom april 2004 på Ambia Music

   

Lyt til en demo af Bach her

ny fortolkning of klassisk klavermusik

BACK TO BACH
pianist
Poul Rosenbaum 
og bassist
  Mads Vinding

er blevet inspireret til et samarbejde som formidler klassisk klavermusik i en ny udgave. Vi befinder os i blandingsfeltet mellem klassisk og jazz, hvor opdelingen i "skuffe-agtige" stilbetegnelser er uinteressante og begrænsende.

Der er en åndelig, dyb, ubevidst sammenhæng mellem al god musik, uanset hvilken genre og lyd. I dag har vi en ganske uformel og åben forståelse af tradition og vigtigheden af at gøre det kunstneriskt skabende øjeblik uforglemmeligt, virkeligt.

Musikken er et eksempel på at skabe nye veje i det gamle landskab.

Pianisten Poul Rosenbaum og bassisten Mads Vinding er begge internationalt anerkendte musikere. De kommer fra forskellige verdener, den klassiske kultur og jazzkulturen, og sammen skaber de en tredje vej. De har i mange år dannet duoen "Back To Bach", hvor de spiller musik af Johan Sebastian Bach, den største komponist til alle tider, med deres egen unikke lyd.

God fornøjelse!

www.poulrosenbaum.dk
www.vinding.dk

 

 

 

Bach levende fortolket
Anmeldelse af Poul Lund
Aa Kirke torsdag den 19 juli
Poul Rosenbaum (klaver), Mads Vinding (kontrabas) i værker af Johann Sebastian Bach.


Der var mange øjeblikke under denne koncert hvor man glemte tid og sted...
Kun én anden pianist spiller i dag med en sådan elegance og graciøsitet, mod et sådant komplet overblik, og det er den ungarsk-østrigske Andras Schiff.
Man kunne i begyndelsen frygte at afstanden mellem flygel og kontrabas ville være for stor: flyglet med dets høje toner og bassen spillende helt nede "på jorden". Men duoen fandt lykkeligt hinanden ganske kort inde i aftenens første værk, en fortolkning af Bach.s Partita nr. 1 i B­dur. Herefter blev det - forekom det næsten - en lang, uafbrudt flydende rytme.
Da Poul Rosenbaum nu kunne give venstre hånd fri - den obligate continuostemme var overladt til Mads Vinding - kom der så i stedet flydende spil, fugerende klange fulde af karakter, farver og fantasi.
Og Poul Rosenbaums/Mads Vindings koncentration om værket, deres indføling med værkets iboende karakter, gjorde fortolkningen af Partitaen til en kæmpeoplevelse.

Genial leg
Johann Sebastian Bach har i "Det veltempererede klaver" (BWV 846 -893} genialt leget med stykkernes op- og nedadgående skalaer. Det giver plads til en langsom opbygning af stykket, det giver plads til fugerende elementer, det giver plads til fine ciseleringer og, i visse stykkers midter- og slutdele, til kadencer.
Alt dette fik vi i duoens udsættelse af fem af præludieme, et midterstykke i Des-dur, omkranset af fire i mol hvor særligt de sidste to, i f. og d-mol var næsten syngende (cantabile) i deres udtryk.
F.eks. sluttede d-mol præludiet effektfuldt med en vibrerende akkord fra kontrabassen ­næsten som en sang i sig selv - der stod ganske længe i rummet.
Så kom endnu en stjernestund (der var faktisk kun sådanne) med Rosenbaum/Vindings varme og indfølte fortolkning af Fransk Suite nr. 2 (c mol, BWV 813).
En række dansesatser danner dette værk hvor jeg særligt lagde mærke til Courante-Air og Menuet. Fortolkninger med bid og, ja, en næsten empatisk evne til at komme tæt på musikken, og hvor duoen spillede som var de én person.
I det sidste værk - personligt kunne jeg have lyttet adskillige timer mere - "Italiensk koncert", sad man lidt og ventede på om ikke to så erfarne jazzfolk ville lade sig friste til at spille mere rytmisk frit, mere improviserende? Ah jo,det kom!
Med Sidstesatsens Presto, efter en uendelig smukt fortolket midtersats, (:meget hurtig) kom duoens solide jazzbaggrund til fuldt udtryk. Mageløst, og jeg er sikker på at fader Bach ville have smilet bifaldende, havde han været i Aa Kirke torsdag afen.
Et anderledes, men varmt og engageret bud på Johann Sebastian Bachs majestætiske - og vedkommende - musik.

 

Stenløse Musikarena den 19. januar
af Karin Röh

Ren fryd!  ­ det kunne denne anmeldelse af koncerten i  såmænd nøjes med. Vi fik et Bachprogram så guderne og Johann Sebastian med måtte danse og klappe af begejstring i deres himmel. Sådan og ikke anderledes  skal Bach da spilles, sad man og tænkte og sagde til sin sidemand/kvinde.
Poul Rosenbaum, klassisk pianist, havde slået sig sammen med Mads Vinding, jazzbassist i verdensklasse.  Vinding havde arrangeret  Bachs cembalostykker og spillede med let el-forstærkning som får bassen til at synge. Somme tider fulgte han eller overtog basstemmen i klaveret, somme tider højre hånds stemme ­ og digtede til sine steder, ekvilibristisk  og elegant og som kun en jazzbassist med format kunne spille det, altid stilsikkert og i Bachs ånd. Han tilsatte sine steder musikken ekstra dynamik med ²skæve² betoninger, hentet fra jazzen, og enkelte frække afslutninger som utvivlsomt ville have glædet Bach. Ofte hører man hans musik spillet med protestantisk firkantethed, dygtigt spillet, men kedeligt i længden. Dette var levende, dette var ånd.
Tak til Musikarenaen! Det store publikum takkede musikerne med enorm begejstring.
Karin Röh


 

 

Home

Back to Bach

tilbage