Home

for bassister.. 

Home

 

 

1. Hvorfor har Danmark produceret så mange exceptionelle bassister?

2. hvilke strenge bruger du?

3. hvilke mikrofoner bruger du?

4. hvor højt spiller du på scenen?

 

 

 

 

 

 

 

tilbage til toppen et ofte stillet spørgsmål,  svært at besvare - tilbage i midten af 60'erne/begyndelsen af 70'erne var der 4 danske bassister (NHØP, Hugo Rasmussen, Bo Stief og mig), der var internationalt kendt. Plus selvfølgelig Erik Moseholm, en stor initiativtager og bassist, der har hjulpet mange unge musikere frem.
Oscar Pettiford boede her i nogle år og var en stor inspiration. 
Måske havde vi alle en del i den store interesse for basspil der siden er vokset frem i Danmark?
Eller - den danske mentalitet er nysgerrig, uafhængig, afslappet og checket på samme tid - og vi kan ikke lide at miste kontrollen. Altsammen noget, der skaber en god bassist - vi har begge ben på jorden og støtter de andre, og vi hjælper til, hvis fronten ikke kører..
 

 

 

 

 

 

Tilbage til toppen

Jeg bruger LaBella 7710 nylon wound steel strings. De har en fyldig bund og fin top, især til solospil. Prøv dem hvis du kan lide et langt sustain og masser af overtoner. De kan være lidt svære at stryge på pga nylon'en - man skal bruge en masse harpiks, og lyden bliver nemt spids fordi strengene har så mange overtoner - men de er et godt valg til pizz.

Besøg  LaBella..
 

 

 

 

 

 

 

 

tilbage til toppen

 

 

 

 

.

 

til mindre jobs bruger jeg Wilson pick up system og en lille GK combo - hvis lydmanden er god får han lov til at bruge en DPA 4011 mikrofon som sidder fastmonteret lige under stolen. Det skal så mixes med 70% DPA og 30 % mikrofon placeret foran højttaleren. Dette er det bedste mix for mig. Top og bund fra instrumentet og mellemtone fra højttaleren.

Jeg HADER linedrivers!  De er ok - sårn' da - til elbas men kan ikke fange trælyden fra kontrabassen, og de udjævner dynamikområdet.

Til optagelser bruger jeg DPA 4021 eller en 4011 som sættes op igennem stolebenene, monteret med 2 elastikker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tilbage til toppen

 

 

 

 

op igennem 70'erne og 80'erne spillede jeg  MEGET højt ( bare spørg Radioens Bigband .. ) - det tog mig mange år at finde ud af, at der er mange flere musikalske muligheder, hvis den generelle volumen er lav. Folk lytter mere intensivt og instrumenterne lyder bedre,   - selv trommerne, hvis trommeslageren ellers kan finde ud af det.. - og man skal altid tage hensyn det svageste instrument samt give ham der har den vigtigste rolle plads til at komme igennem..

Jeg forsøger at holde et niveau, så bassen selv siger lige så meget som forstærkeren.
Det giver mere plads til dynamik -  en glemt dyd i mange bands..

for nu ikke at nævne faren for Tinnitus..